De vernieuwde consumentenwet in Nederland per 13 juni 2014


13 Juni 2014 ging de vernieuwde consumentenwet in Nederland gelden. Het betreft een aanpassing in ons burgerlijk Wetboek naar aanleiding van een Europese richtlijn. Wat betekent dit voor u als consument ?

Prijzen
De totale prijs inclusief bijkomende order- & verzendkosten moet duidelijk inzichtelijk zijn. Zijn de orderkosten altijd hetzelfde dan moeten ze voortaan in de standaard prijs worden opgenomen. Voor verzendkosten geldt dit niet, deze blijven vaak bij meerdere producten hetzelfde en zijn dus niet vast per product maar per order. Wel moet u als verkoper de (correcte) verzendprijs weergeven en hierover volledig transparant zijn. Indien u dit niet bent en u kunt niet precies uitleggen hoeveel de kosten bedragen dan hoeft de consument deze ook niet te betalen.
Note van stones4all.nl: Bij www.stones4all.nl betaald u alleen de prijs van u bestelling inclusief de kosten van het verzenden. Alle prijzen op de website zijn EXCLUSIEF btw. Over de verzendkosten wordt ook 21% btw berekend. De verzendkosten worden pas na het bestellen kenbaar gemaakt via een aparte email als u kiest voor de verzendwijze:
C. Brievenbus normale envelop (risico voor klant)
D. Brievenbus bubbelenvelop (risico voor klant)
E. Brievenbusdoos (risico voor klant)
F. Brievenbus normale envelop (risico voor klant)
G. Brievenbus bubbelenvelop (risico voor klant)
H. Brievenbusdoos (risico voor klant)
Bij bovenstaande opties wordt uw bestelling eerst ingepakt en gewogen. Als het gewicht van het verzenden bekend is bij ons, dan sturen wij u apart na het bestellen een email met het totaal bedrag van uw bestelling. (Bestelling + verzendkosten). 

De bestelknop
Iedere webwinkel die producten aan consumenten verkoopt moet voortaan een bestelknop hanteren waar duidelijk bij is dat wanneer de klant een bestelling plaatst hij ook een betalingsverplichting aangaat. De volgende termen zijn niet meer toegestaan: “reserveren”, “afronden” en “ga verder”.

Informatieplicht
U moet voortaan bepaalde informatie over uw webwinkel verstrekken op uw site. Dit moet op een duidelijke, overzichtelijke en vooral begrijpelijke wijze. Kortom de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de Webshop en dit moet voordat er een koopovereenkomst plaats vindt. Het gaat om algemene informatie over uw bedrijf (contactgegevens), betaling, verzending, retourneren, bestellen, garantie en meer.
Note van stones4all.nl: Bij www.stones4all.nl zit er in het menu op de voorpagina een verwijzing naar onze algemene voorwaarden. Beknopt vermelden wij hier de belangrijkste punten:
  1. Contactgegevens zoals BTW en KVK nummer staan vermeld op de begin pagina van de website. Wij hebben een contactformulier die u kunt invullen en zullen u dan zo spoedig mogelijk terug mailen. Wij vermelden geen telefoonnummer of emailadres om te voorkomen dat we bestookt worden met spam of met telefoontjes van bedrijven die ons wat willen verkopen. 
  2. Verzending geschiedt op eigen risico (van u dus) tegen diefstal, verkeerde bezorging, schade, het niet aankomen van de bestelling etc. als u heeft gekozen voor de opties:

C. Brievenbus normale envelop (risico voor klant)
D. Brievenbus bubbelenvelop (risico voor klant)
E. Brievenbusdoos (risico voor klant)
F. Brievenbus normale envelop (risico voor klant)
G. Brievenbus bubbelenvelop (risico voor klant)
H. Brievenbusdoos (risico voor klant)
I. PostNL pakketpost (6,75) risico voor klant.
L. PostNL aangetekend België (9,50) risico klant
M. DHL brievenbuspost (€ 5,00) risico klant.
P. DHL pakketpost (€ 5,50) risico klant.
Als u het eigen risico van verzenden NIET wilt dragen, dan moet u voor de volgende opties kiezen:

J. PostNL aangetekend (8,05) risico Stones4all
K. PostNL aangetekend (7,70) risico Stones4all
N. DHL brievenbuspost (€ 6,50) risico Stones4all
O. DHL pakketpost (€ 7,00) risico Stones4all.nl

  1. De producten die www.stones4all.nl verstuurd worden altijd verzegeld.
Zolang de verzegeling niet verbroken is, mag u de bestelling altijd terug sturen naar www.stones4all.nl Wij betalen na ontvangst van de goederen alleen de kosten van de bestelling als alle producten nog verzegeld zijn en de verzendkosten die u betaald heeft om het artikel te ontvangen. Wij betalen NIET de verzendkosten van retourzending van uw adres naar Stones4all.nl Deze kosten komen voor uw rekening. Als u het hier niet mee eens bent, dan adviseren wij u om uw bestelling bij een andere Webshop te plaatsen waar u alles vergoed krijgt bij retourneren van artikelen (dus de bestelling inclusief de betaalde verzendkosten).  
4        Garantie geven wij alleen op de hotfixapplicator. Wij geven een garantie van 2 maanden, mits de applicator niet open is geweest voor reparatiedoeleinden.  

Vooraf aangevinkte vakjes
Met de nieuwe regelgeving wordt er een einde gemaakt aan vooraf aangevinkte vakjes. Extra opties en accessoires mogen pas verkocht worden na uitdrukkelijke toestemming van de klant. Wanneer de klant bijvoorbeeld een “pixelgarantie” bij zijn nieuwe monitor af wil sluiten, dient hij zelf actief het vakje “pixelgarantie” aan te vinken. 
Note van stones4all.nl: www.stones4all.nl heeft geen vakjes die spontaan aangevinkt worden als u wat besteld. Elk keuzevakje in de webwinkel dient u zelf goed te lezen en zo nodig aan te vinken als u dat wilt. 

Herroepingsrecht (koop of afstand)
De termijn om van een order af te zien, is verhoogd van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. De herroepingstermijn gaat pas in na ontvangst van de producten. Indien de order uit meerdere producten bestaat dan gaat de termijn pas in na de levering van het laatste product.

Een andere wijziging in het herroepingsrecht is dat een webwinkel voor het retourneren onder de koop op afstand wetgeving een modelformulier moet aanbieden. De klant kan het formulier invullen en (digitaal) naar u toe zenden. De klant mag tevens ook via andere manieren van de koop afzien, bijvoorbeeld per mail. Nadat de klant aangegeven heeft van de koop af te zien heeft de klant nogmaals 14 kalenderdagen om de producten te retourneren. Maximaal kan u dus 28 dagen lang een product kwijt zijn. De consument mag het pakket ook zonder melding terugsturen, mits hij aan het pakket een verklaring toevoegt.
Note van stones4all.nl: Als u een artikel wilt retourneren, dan dient u een email naar www.stones4all.nl te sturen. Wij zullen u dan per email een formulier toesturen dat u kunt invullen. 

Binnen 14 kalenderdagen na de ontbinding dient u alle betaalde bedragen (inclusief orderkosten) terug te betalen. De verzendkosten van de retournering zijn voor rekening van uw klant zelf, wanneer u dit vermeldt op uw website, anders zijn deze voor u. Wanneer u het retourformulier niet aanbiedt of als informatie over het retourneren ontbreekt, dan krijgt de klant automatisch een jaar retourrecht. Indien een artikel (ernstig) beschadigd geretourneerd wordt dan mag u dit niet meer weigeren, wel kunt u de (gemaakte) kosten in rekening brengen bij de klant. Bijvoorbeeld: wanneer uw klant een telefoon bij u bestelt maar deze met een flinke kras terugbrengt dan bent u genoodzaakt dit te accepteren. Echter mag u de kosten voor het repareren van het scherm bij uw klant in rekening brengen.
Note van stones4all.nl: bij www.stones4all.nl betaald u geen orderkosten. U betaald alleen de kosten van de producten inclusief de verzendkosten. Bij retourneren van producten vergoeden wij de betaalde verzendkosten NIET.